Tanulóink az ERASMUS+ program keretén belül 2024.11.10-től 2024.11.23-ig szakmai gyakorlaton vettek részt Dunaszerdahelyen, (Dunajska Streda) Szlovákiában.
A fogadó cég BESTEST képviselője Horváth Krisztina fogadott bennünket. Pontos időbeosztásokat készített minden napra, minden tanuló tudta, hogy melyik munkahelyre, mikorra kell mennie. Az első hét elején még voltak kisebb változások, mert a munkáltatók sem tudták, hogy milyen minőségű munkát várhatnak el tanulóinktól. (A helyi mezőgazdasági középiskola tanulói miatt elég rossz tapasztalattal rendelkeztek.) Szerencsére tanulóink felkészültsége oldotta a bizalmatlanságot az összes munkahely pozitív visszajelzéssel élt.
A szállásunk a dunaszerdahelyi összevont szakközépiskola kollégiumában volt. Régebben az egyik egy építőipari, a másik egy számítástechnikai középiskola volt. Az iskolában közel 700 gyerek tanul. Épületgépész, szárazépítő-gipszkartonozó, kőműves, festő, ács, asztalos, kertész-virágkötő szakmákat oktatnak. A kollégium egy 2 szintes épület, ahol mi a földszinten voltunk elszállásolva. Gyakorlatilag egy külön elszeparált részt tartottak fenn számunkra.
A két lány a folyó végén, a tanári szobával szemben volt elszállásolva. Külön önálló fürdőszobájuk volt.
A 12 fiú 4 darab 3 ágyas szobába rendezkedett be. A fürdő és az illemhelyiségek közös kialakitásúak voltak. A tanár külön egy fürdőszobás szobában volt elhelyezve.
A kollégiumban helyi és ukrán diákok is voltak, ami lehetőséget nyújtott az idegennyelv és kapcsolatok kialakítására. A kollégiumban internet elérhetőség, konditerem a klubhelyiségben televízió, az udvaron a legkorszerűbb műfüves foci pálya, teniszpálya, és futópálya biztosította a diákoknak a szabadidős tevékenységek lehetőségét.
A szobák és a mellékhelyiségek tiszták, kulturáltak voltak. Maximális pontszámúra értékelem, Egy takarítónő teljes munkaidőben, minden nap ügyelte az egész kollégium rendjét és tisztaságát. Mosási lehetőség egy Zanussi automata mosógéppel volt biztosítva, amit önállóan, egymást segítve végeztek.
Hétközben, tanulóink a sok fizikai munkától elfáradtak, így esténkét egy kis kártyapartyval és zenehallgatással relaxáltak. A kollégiumi nevelőtanárok segítőkészek, kedvesek voltak, értékelték, hogy tanulóink maximálisan betartották a házirendet, és a közösségi együttélés zabályait. Az étkezést a kollégium melletti iskolai konyha biztosította, a változatos reggelik és vacsorák szinte mindenkinek az igényét kielégítették. A diákok az ebédet a gyakorló helyen kapták minden hétköznap, hétvégen kicsomagolva volt.
Összegezve a szállás értékelését 4-re értékelem, mert 6-6 főnek a közös fürdő és benne a WC, különösen reggel fennakadásokat okozott. Nehezen tudták beosztani idejüket. Jó lett volna egy kis konyha is, ahol hétvégén tudtak volna főzni.
Tanulóink 6 helyen végezték a gyakorlatukat.
Szakács lányunk a kollégium melletti iskolai konyhán szorgoskodott.
Másik lányunk két fiú kíséretében egy olyan üzemben csomagolt és címkézett, ahol napraforgóból hidegen sajtolták az olajat. Magyarországon a BÜNDE vállalatnál (Martfű) kémiai módszerekkel állítják elő a Vénusz napraforgó olajat. Érdekes volt megtekinteni az üzemet, mert gyakorlatilag nem keletkezett felesleges melléktermék. A kipréselt magokban még kb. 12 %-ban marad olaj, ezt pedig az állatok takarmányához keverik, ami fehérjében gazdag eleség. Az egyik fiú ugyanezen cég szarvasmarha telepén látta el a szarvasmarhákat. Iskolánkban, Süvegestanyán több féle (Holstein-Fríz, Sharolin, Limousin és Magyar tarka húsmarhákat tartunk, 20-30 példányszámban. Szlovákiában a nagyobb 1000 körüli darabszámot is meghaladó tejelő marhákra építik az állattartást.
Másik 3 tanulónk egy sertéstelepen dolgozott. Főleg mangalica fajtájú sertéseket tenyésztettek. A két hét alatt kétszer is volt disznóvágás. mindkét alkalommal segítettek a húsfeldolgozásban.
A következő csoport az EXATA cég több telephelyén segédkezett. A cég 32000 ha termőföldterületen végez növénytermesztést, állattenyésztése tejelő szarvasmarha telepeken müködik.
A program tematikája öszhangban van a magyar mezőgazdaság fejlesztési irányával. A szlovák mezőgazdaságra a nagyüzemi gazdálkodási mód jellemző, ebből kaptak izelitőt a diákok. Dunaszerdahely külterületén, több agazatban voltak beosztva. A tanulók élménybeszámolóiból és naponta készitett fényképeiböl következtetve nagyon elégedettek és boldogok voltak. Büszkeséggel töltött el kisérő tanárként, hogy a diákjainkat visszavárják nyáron is a munkáltatók a telephelyiken
A legnagyobb személyes sikernek könyvelem el, hogy tanulóink példamutatóan viselkedtek a két hét alatt a kollégiumban is, és a munkahelyeken is. Esténként sokat játszottam velük, 8 -10 főt tanítottam meg Römizni. Motiválni tudtam őket, hogy a mindennapi munkavégzésről írjanak munkanaplót. A kapott zsebpénzt okosan osztották be, így a személyes gazdálkodás is kiemelt figyelmet kapott.
Fenntarthatóság szempontjából kisbusszal közlekedtünk, szinte végig autópályán, így kevesebb üzemanyagot fogyasztottunk el. A fogadó helyen a szabad programot vonattal, és a kollégium-gyakorlati hely között is kisbusszal szállították a diákokat. A gyakorlati helyen eco módszereket is tanultak pl.: a növénytermesztés gyakorlata alatt pl.: műtrágya használat, hidegen sajtolt olaj. Így a diákoknak fejlődött a tájékozódási képességük, úgy mint a gyakorlati helyre való közlekedés és akár a szabadidős programok alatt is. Mivel a program folytatódik, célszerűnek tartanám elektromos busz használatát. Fenntarthatóság szempontjából négyesre értékelem a program ezen részét.
A fogadó fél kapcsolattartójának köszönhetően jobban megismertem a BESTEST, mint európai közvetítő szervezetet, amely együttműködik a felvidéki általános és középiskolákkal a szakgyakorlatok minden szegmensében. A program ideje alatt lehetőségem volt egyeztetni és átbeszélni, átlátni a folyamatokat az ERASMUS + program zöldítésének és mobilitásának a célját, amit a későbbi munkámba be tudok építeni. Így nagyon sok területen fejlődtek a diákok, mint pl.: csapatjáték, önállóság, kommunikációs készség, szakmai kifejezések elsajátítása, szakterületen belüli fejlődés, orientációs képesség, A felügyelők utasításának követése, a fogadó ország kultúrájának elsajátítása és a komfortzónából való kilépés.