Pályázó neve: | Északi ASzC Bárczay János Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium |
Pályázati kiírás megnevezése: | NTP – TFHJ – 22-0057 A tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok |
Projekt megnevezése | Ma tehetsz a Bárczay-ért! |
Projekt helyszíne (régió): | 3881 Abaújszántó, Kassai út 22-24. |
Projekt helyszíne (vármegye): | Borsod – Abaúj – Zemplén |
Projekt helyszíne (település): | Abaújszántó |
Megítélt összeg: | 3 600 000 Ft |
Támogatás aránya: | 100 |
Támogatási döntés dátuma: | 2022.03.29 |
Forrás: | Emberi Erőforrás Támogatáskezelő |
Megvalósítás kezdete: | 2022.07.01 |
Megvalósítás vége: | 2023.06.30 |
Projekt összefoglalása: |
A beszerzett eszközökkel a tehetségek kibontakoztatása egyéni és csoportos műhelymunkák keretében történt. A műhelymunkákba való betekintéssel, rászervezett programokkal vontuk be az itt tanuló diákokat, szülőket, oktatókat. Témanapok kereteiben,bemutató interaktív órák során lehetőségük volt kipróbálni a célközösségnek a digitális, precíziós gazdálkodás lehetőségeit. A tanórán kívüli foglalkozásokon a szokványostól eltérő közegben, változatos módon, új módszereket alkalmaztunk.
Műhelymunka: Kovács Balázs előadásában megismerhették a 3D nyomtató működését, tervezés és gyártás alapjait, a kreatív gondolkodás fejlesztése. Megtapasztalták milyen a saját tervezésű tárgy létrehozása. Műhelymunka. LEGO Mindstorms és mikcor:bit megismerése: a programozás alapjai, a robotika világának felfedezése. Műhelymunka: A feladatok során a tanulók gyakorolták a mikroszkóp használatát, a mikroszkópban látott kép megfigyelését, adott szempontok szerinti leírását, a megfigyelt metszet azonosítását. A gyakorlati feladat kipróbálása során a tanórakutatás módszerét alkalmaztuk. Az alkalmazott eszközöknek óriási előnye, hogy a tanulók önállóan és csoportosan is tudták alkalmazni. Megtanultuk az metszet készítés fortélyait és a metszet gyűjtemény használatát. Szakmakóstoló tábor, Bárczay nap: az általános iskolások és tanulóink a precíziós gazdálkodásban rejlő lehetőségeket ismerhették meg, drónbemutató és víz és talajvizsgálati eszközök kipróbálásával. Műhelymunka: társasjátékok használata különböző területeken: IQ, idegen nyelv, önkifejezés, játékos foglalkozások a könnyebb és hatékonyabb ismeretelsajátítás és feldolgozás Témahetek: Fenntarthatósági témahét, víz világnapja: vízvizsgálati eszközök kipróbálása, kísérletek bemutatásával. A fejlesztendő tehetségterület: logikai, térbeli – vizuális, természeti. Célok megvalósultak: a robotika, a víz és talajvizsgálati eszközök, a mikroszkóp használata az alábbi kompetenciákat fejleszti, fejlesztette: digitális készség, kreatív gondolkodás, csapatmunka és kommunikációs készségek, önbizalom és motiváció, műszaki és informatikai ismeretek, technológiai és digitális írástudás. A Robotikai eszközökkel, és a 3D nyomtatóval a térlátás, a kézügyesség, logika, többszálas probléma megoldás, analitikus látásmód fejlesztése valósult meg. A robotika elemeinek összekapcsolása a mezőgazdaságban alkalmazott technikákkal: automatikus öntözőrendszer kipróbálása, működésének megismerése. A Mikroszkóp használata, a metszetek kielemzése az biológia érettségihez magas szintű gyakorlati tudást biztosított. A szakirányú felsőoktatásra való felkészítése valamint a tudományos érdeklődés elmélyítése a s tudás iránti belső vágy kialakítása, megalapozása a diákok egy részénél megtörtént. A társasjátékok a szabálytudat formálásán keresztül a szociális és együttműködési készségek fejlődése bontakozott ki. Szerephez jutott a memória, figyelemkoncentráció és a logikus gondolkodásmód. A dúsító és gazdagító programokon keresztül Fenntarthatósági témahét, Víz világnapja, Föld napja, Bárczay-nap keretében valósultak meg a foglalkozások, az egyéni differenciálás és diák érdeklődésének és kíváncsiságának megfelelően. A foglalkozások mellett bemutató foglalkozásokat tartottunk, ahol a szakmai tapasztalatok, eredmények bemutatása volt a fő cél. A Bárczay napon, szülői értekezleten szülők is betekinthettek a munkafolyamatokban. A csoportmunka során a tanulók megtanulták a különböző feladatok elosztását és a hatékony információ továbbadását is. A készülékekkel a digitális kompetenciákat is tudtuk fejleszteni, mert alkalmasak önálló képgyűjtemény készítésre és a digitális eszközökhöz történő hozzákapcsoláshoz. A mikroszkópon kívül a környezetvizsgáló eszközöket is ezen célok erősítését kívántuk segíteni. Ezen eszközök a környezetvédelemnek egy nagy szegmentusát fedte le. Természettudomány területeiből többet összekapcsolva komplex projektben vizsgáltuk a szakmai ágazatnak( mezőgazdaság) megfelelően az adott feladatokat! A tantárgyi óramenetben többször beillesztve a vizsgáltuk például a növények táptalajának ph-ját, ennek megfelelően a fejlődéshez szükséges fénymennyiséget, ehhez mértük azt is hogyan befolyásolja a páratartalom a fejlődésüket. A különböző környezetben vizsgáltuk a sejtek méretét és a különböző sejtalkotókat. Robotikai eszközökkel: technológiai ismeretek megismerése, programozás alapjai, gyakorlása, kreatív problémamegoldódás, műszaki és informatikai ismeretek bővítése. Technológiai és digitális írástudás fejlesztése. Automatizált mezőgazdasági rendszerek létrehozása, amelyek segítségével hatékonyabban és gazdaságosabban működtethetők a mezőgazdasági folyamatok. A programozható eszközök segítségével képesek lehetnek a mezőgazdasági gépek pontosabb navigálására, a vetőmagok és trágya pontosabb elosztására vagy a betakarítás optimalizálásra. A beszerzett eszközök segítségével a műhelymunkák bevezetésével rálátást és alapot kaptak a résztvevő diákok, hogy a következő tanévtől tanórán kívül és a tanórákba beépítve tovább tudjuk folytatni a munkát. A gyakorlat-alapú tanulás magába foglalja a didaktikus feladatokat, amelyek specifikus iskolai funkcióval rendelkeznek, adott oktatási kontextusra vonatkoznak, integrálódnak abba, a tanár gondos felügyelete és ellenőrzése alatt valósulnak meg. A gyakorlati feladat kipróbálása során a tanóra kutatás módszerét alkalmaztuk. Az alkalmazott eszközöknek óriási előnye, hogy a tanulók önállóan és csoportosan is tudták alkalmazni. Megtanultuk az metszet készítés fortélyait és a metszet gyűjtemény használatát. A csoportmunka során a tanulók megtanulták a különböző feladatok elosztását és a hatékony információ továbbadását is. A készülékekkel a digitális kompetenciákat is tudtuk fejleszteni, mert alkalmasak önálló képgyűjtemény készítésre és a digitális eszközökhöz történő hozzákapcsoláshoz. A digitális, technológiai ismeretek elsajátítása fontos mert felkészíti a őket a jövő munkaerő-piacára, ahol a technológiai ismeretek elengedhetetlenek. A mezőgazdaságban ezeket az ismereteket a diákok hasznosíthatják, például saját tervezésű eszközök és alkatrészek gyártásával, automatizált rendszerek tervezésével és adatelemezéssel. Emellett segíthetnek a fenntartható megoldások kidolgozásában, hatékonyabb termelésben és környezetvédelmi törekvésekben. A technológiai innováció és a digitális készségek megszerzése elősegíti a fiatalokat a mezőgazdasági iparban való sikeresség elérésben és a jövőbeli kihívásokra való felkészülésükben. Valamennyi eszköz segíti a játékosan tanulást. Ezekkel az eszközökkel az alapismeretet sajátították el ebben az időszakban, a következő tanévtől ezekre az alapokra tudunk már építeni. Az iskolai oktatásban a komplex fejlesztésre összpontosítottunk, hogy testi, lelki és szociális értelemben is egészséges emberekké váljanak. Az eszközök használata a 9-13. évfolyamon a technikum és 9-11. évfolyamon a szakképző területén biztosított. A technikumi osztályokban az érettségire, ágazati – szakmai vizsgára és továbbtanulás erősítésére. A szakképző évfolyamokon az ágazati és szakmai vizsgára való felkészítésre valamint az érettségi letételére való ösztönzés volt a cél. Pályaorientációs foglalkozások keretében Bárczay-nap, Szakmakóstoló tábor szervezésénél a kisiskolások és szüleinek bevonását céloztuk meg. |